سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001-2008 در سازمان آتش نشانی مشهد
مقدمه :
سازمان جهانی استاندارد در سال 1987 استانداردهای مدیریت تضمین کیفیت با شماره سری 9000 را برای اولین بار منتشر کرد هدف از تدوین این سری استاندارد ، بوجود آوردن الگوئی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت بوده است که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. سیستم های مدیریت کیفیت به منظور حفظ سطح کیفیت موجود و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها، در سازمان مستقر می شود .امروزه واحدهای خدماتی همانند سازمان ها و ادارات نیز مانند واحدهای صنعتی استقرار این سیستم ها را مورد توجه قرار می دهند.
پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت در ارگان های بحران مدار وامدادگر همانند سازمان های آتش نشانی ، با توجه به حساسیت فرایندها و ماهیت خدمات متفاوت امداد و نجات در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و استفاده صحیح از آن سبب افزایش کیفیت خدمات ایمنی وکاهش خسارات ناشی از حوادث در جامعه می گردد.
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد برای ارائه با کیفیت خدمات خود، به استانداردهای کلاس جهانی توجه داشته و سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001-2008 را برای ارائه خدمات ایمنی مطلوبتر به شهروندان، مستقرنموده است.
دلایل اجرا:
نظام مدیریت کیفیت در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در راستای درک بهتر نیازمندیهای شهروندان و اهداف کیفیت ( رسالت ، چشم انداز و اهداف ( با توجه به نوع خدمات ارائه کننده و نیز فعالیتها و فرآیندهای موجود در سازمان طراحی ، پیاده سازی و اجرا شده است .
خط مشی:
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به منظور دست یابی به " محیط شهری ایمن ” ، وظیفه امدادرسانی به شهروندان و ایمن سازی شهر و ترویج فرهنگ ایمنی را بر عهده دارد ،این سازمان با تکیه بر جذب ،به کارگیری و ایجاد نیروهای متخصص ، استاندارد سازی تجهیزات و ماشین آلات ، بهره گیری از بخش خصوصی و با اتخاذ تدابیر لازم جهت بهبود مستمر و نیل به رضایت شهروندان گام بر می دارد.
اهداف:
مهمترین اهداف پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008در سازمان آتش نشانی مشهد به شرح زیر می باشد:
1) حضوردرصحنه حادثه درکمترین زمان ممکن با توسعه ایستگاه ها وبهره گیری ازسامانه های هوشمند .
2) ارتقاء توان علمی و عملیاتی کارکنان از طریق آمادگی جسمانی و آموزش های درون سازمانی و مستندسازی فرآیندها.
3) اطفاء حریق ونجات آسیب دیدگان و کاهش خسارات ناشی ازحوادث طبیعی و غیرطبیعی به بهترین نحو ممکن که موجب رضایت مندی شهروندان گردد، بوسیله استانداردسازی و به روز رسانی تجهیزات وماشین آلات وتامین نیروی انسانی کارا و متخصص مطابق با استانداردهای جهانی.
4) ترویج و ارتقاء فرهنگ ایمنی از طریق نظارت براصول ساخت و سازها ، انجام بازدید ایمنی از واحدهای تجاری، اداری، آموزشی، بهداشتی درمانی و... با بهره گیری از سیستم های مکانیزه و انجام آموزش های برون سازمانی و ایجاد آگاهی در جامعه.
جهت دستیابی هر چه بهتر به اهداف فوق در سازمان آتش نشانی مشهد ، تعداد 10 فرایند، 27 دستورالعمل اجرایی و 45 شاخص پایش مطابق با نیاز های سازمان و در راستای الزامات سیستم مدیریت کیفیت تعریف شده است.همچنین به منظور بهبود سیستم، شاخص های طراحی شده به شکل دوره ای پایش شده و فرایندها نیز مورد بازنگری قرار می گیرند و در نتیجه، پیاده سازی و استمرار 3 ساله این سیستم در سازمان آتش نشانی سبب افزایش کیفیت خدمات و رضایت شهروندان از عملکرد این سازمان طی سال های اخیر شده است.